Skip to content

Wijkteam Hillesluis blijft bereikbaar

Ook met de corona maatregelen blijft het Wijkteam Hillesluis bereikbaar. Natuurlijk is er wel een en ander veranderd in de manier van werken. Wij spraken Eva van het Wijkteam Hillesluis hierover;

“Wij doen nu heel veel vanuit huis. Veel beeldbellen, Whatsapp, Facetime, alles wat je maar kunt bedenken! Wanneer er echt sprake is van onveilige- of crisissituaties, waarbij we normaal gesproken op huisbezoek gaan, spreken we nu waar mogelijk af op kantoren, of soms op een bankje in het park. We kijken wat handig en haalbaar is. Tachtig procent van onze afspraken kunnen prima worden gehouden via beeldbellen. Voor die overige twintig procent proberen we oplossingen te bedenken.”

“Wij hebben ook cliënten die de afgelopen tijd flink ziek zijn geweest. Daar kunnen we dan natuurlijk niet langsgaan. En een aantal van onze medewerkers zit ook in de risicogroep, die sturen we dan zeker niet op pad. Als alternatief hebben we met sommige mensen wel 2 tot 3 keer per dag contact om te kijken of het goed gaat, en dat vijf dagen in de week.”

“ We zien door deze crisis ook een aantal nieuwe situaties ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen met kinderen, die opeens thuis moesten gaan lesgeven en huiswerk begeleiden. Wanneer je als ouder dan de taal niet voldoende machtig bent, is dat nog pittiger. Daarom hebben wij heel veel studenten, onze stagiaires die daar veel bij kunnen helpen. Je merkt dat de steun daarbij hard nodig is en erg wordt gewaardeerd.”

“ Toen de lock-down net begon, hebben we heel veel geholpen met het aanvragen van laptops voor gezinnen met schoolgaande kinderen. Gelukkig is in Rotterdam daar heel veel voor mogelijk gemaakt. Dan gingen we de laptop afleveren, legden we die voor de deur, belden aan, en deden een aantal stappen naar achter. Dan wachtten we tot er werd opengedaan. En daarna moesten we dus op afstand helpen een en ander aan de praat te krijgen. Dat was soms ook best spannend. Maar het is gelukkig allemaal gelukt!”

“ Er melden zich nog steeds nieuwe mensen bij ons. En dat is heel goed en fijn. Maar we merken ook dat het vaak laat is, mensen aarzelen, denken; ‘Het is nog niet erg genoeg.’ Terwijl wij er ook zijn om je te helpen voorkomen dat dingen uit de hand lopen. Stel je voor dat je inkomen door de crisis ineens veel lager is, en je je huur niet kunt betalen, maar je komt er met je verhuurder niet uit. Wacht dan niet tot je een achterstand of een echte schuld hebt, maar bel ons meteen! Wij kunnen ook dan al helpen. Juist dan!”

“Ook bij relatieproblemen mogen mensen veel eerder aankloppen. Iedereen zit op elkaars lip, de irritatie kan hoog oplopen. Voorkom dat het escaleert, en laat ons helpen. Ja, onze voornaamste boodschap nu is; ‘Wacht niet te lang. Wij zijn er gewoon, ook voor u!’

Heb je vragen of problemen en kom je er zelf niet uit? Denk aan vragen over administratie, relatieproblemen, opvoeding, juridische kwesties, vragen over uw gezondheid of over geld. Dan kun je terecht bij VraagWijzer, een gratis loket van de gemeente Rotterdam.
Je kunt contact opnemen via 14010 of via het digitale contactformulier op de site van de gemeente Rotterdam.

Ben je gezond en heb je een dringende vraag die je aan de balie moet stellen? Dan ben je welkom van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur op de Maashaven Oostzijde 230.
Ook hier geldt de regel: kom alleen en houd 1,5 meter afstand!

De medewerkers van de Vraagwijzer zoeken samen met jou naar een oplossing. Is er meer ondersteuning nodig dan verwijzen zij je door naar het wijkteam. Ook de wijkteammedewerkers werken – weliswaar zoveel mogelijk op afstand – gewoon door tijdens de corona crisis.

Kijk ook op: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/wijkteams/



Geschreven door: Ronald

LikeJeWijk
14/05/2020