Het is heet! Geniet maar zorg vooral goed voor elkaar. Hier een paar tips om de dag goed door te komen en je gezondheid op peil te houden:

  • Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als u veel transpireert). Neem water mee naar buiten. Wees matig met alcohol, cafeïne houdende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan het lichaam. Als je minder dan normaal plast of als jouw urine donkerder wordt, dan moet je meer drinken.
  • Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.
  • Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.
  • Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek het hoofd met een zonnehoed.
  • Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn goed omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap vullen het verloren zout aan. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder.
  • Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zoninval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Laat (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit.
  • Als je het warm heb, maak dan je gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.
  • Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.
  • Gebruik een ventilator of ga naar koele of airconditioned ruimtes. Gebruik je een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op het lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.
  • Woon je alleen, heb je gezondheidsklachten en veel last van de warmte, vraag buren of familieleden dan een extra oogje in het zeil te houden of jou regelmatig even te bellen.
  • Wees alert op jezelf. Ga met gezondheidsklachten direct naar de huisarts. Vraag uw huisarts ook om advies wanneer je medicijnen gebruikt die vocht afdrijven of die inwerken op de geestelijke toestand (neuroleptica).

Hoe herken je uitdroging?
– Sufheid: een moe gevoel, niet meer helder kunnen denken
– Duizeligheid bij het opstaan, als dat anders niet zo is
– Hoofdpijn
– Donkere urine
– Een droog gevoel in de mond.
– Spierkrampen: door het uitdrogen verlies je ook belangrijke mineralen in het lichaam, waardoor spierkrampen kunnen ontstaan
– Flauwvallen en wegvallen
– Misselijkheid en braken
– Minder helder en minder goed aanspreekbaar zijn, soms wat meer geïrriteerd zijn.
– De ogen liggen dieper in de kassen
– Het meten via de huid van de hand (als de huid blijft staan na optillen) werkt bij ouderen veel minder omdat hun huid minder elasticiteit heeft.



Geschreven door: Lotte

24/06/2019